Psihološko ocenjevanje (imenovano tudi psihološko testiranje) je celosten proces, znotraj katerega z uporabo:
- testov
- vprašalnikov
- ocenjevalnih lestvic
- opazovanja otroka
- intervjujev
- ček list in
- drugih standardiziranih psihometričnih instrumentov
… opredelimo oz. izmerimo posameznikove lastnosti, močne in šibke plati, odstopanja in primanjkljaje na področju:
- kognitivnih sposobnosti oz. intelektualnega funkcioniranja
- osebnosti in osebnostnega razvoja
- čustvovanja in razpoloženja
- vedenja
- socialnega razvoja
- prilagoditvenih spretnosti
- razvoja
Cilj psihološkega ocenjevanja je poglobljeno razumevanje otrokovih/mladostnikovih lastnosti in potreb na posameznih
področjih razvoja (kognicije, vedenja, čustvovanja, osebnosti), zlasti:
- opredelitev intelektualnih sposobnosti in primanjkljajev (pozornosti in koncentracije, delovnega spomina, poučenosti, računanja,
besednega razumevanja, hitrosti obdelave podatkov, zaznavne organizacije, grafomotoričnih spretnosti in koordinacije...) - opredelitev otrokovih vedenjskih, čustvenih ali razpoloženjskih težav
- opredelitev učnih in kognitivnih primanjkljajev in odstopanj (npr. z namenom usmerjanja, dodelitve dodatne strokovne pomoči v šoli
in prilagoditev pri pouku) - prepoznavanje razvojnih, socialnih in prilagoditvenih specifik, z namenom zgodnjega odkrivanja otrok, ogroženih v duševnem ali
psihosocialnem razvoju - prepoznavanje otrokove nadarjenosti idr.
Ob koncu psihološkega testiranja:
- informiramo starše in vzgojitelje/učitelje o ugotovitvah glede otrokovih močnih plati, šibkostih in posebnosti
- oblikujemo individualiziran načrt s priporočili in prilagoditvami za učinkovito nadaljnje delo z otrokom/ mladostnikom v
domačem in šolskem oz. vrtčevskem okolju - na željo staršev izdamo psihološko poročilo oz. mnenje (ob doplačilu), ki vsebuje povzetek rezultatov pregleda s priporočili, kako otroka
podpreti in mu pomagati pri premeščanju ugotovljenih primanjkljajev - na podlagi soglasja staršev podamo povratno informacijo strokovnjakom, ki delajo z otrokom (pediatrom, učiteljem, vzgojiteljem,
Centrom za socialno delo idr.) - starše po potrebi napotimo na nadaljnjo specialistično obravnavo – h kliničnem psihologu ali pedopsihiatru (ob prepoznanem
sumu na hujše čustveno-vedenjske motnje – npr. depresijo, anksiozne motnje, ADHD motnjo, spektroavtistično motnjo idr.),
k specialnem pedagogu (v primeru prepoznanih razvojnih in specifičnih učnih težav, finomotoričnih oz. grafomotoričnih
primanjkljajev, težav z učnimi navadami in samostojnim učenjem, pozornostjo, organizacijo in drugimi izvršilnimi funkcijami),
k logopedu (v primeru suma na govorno-jezikovno motnjo)